Jak sprawdzić czy pracodawca opłaca za nas zus?

Każda osoba zatrudniona na umowę o pracę podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu. W zależności od sytuacji ubezpieczonego również umowa zlecenie może podlegać oskładkowaniu.

Więcej o zleceniu możesz przeczytać tutaj.

 

Pracujesz i nie jesteś pewny czy pracodawca zgłosił Cię do ubezpieczenia i opłaca za Ciebie składki? Można to sprawdzić samodzielnie w bardzo prosty sposób.

Są dwie możliwości: wizyta w oddziale ZUS  lub online – za pomocą portalu PUE ZUS.

 

Wizyta w ZUS

W celu uzyskania informacji o ubezpieczeniu możesz zgłosić się bezpośrednio do najbliższego oddziału ZUS, na salę obsługi klienta.  Po okazaniu dokumentu tożsamości pracownik zakładu sprawdzi, czy pracodawca zgłosił Cię do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego oraz czy firma rozlicza należne składki w dokumentach rozliczeniowych. Informacje te powinieneś otrzymać „od ręki”. Możliwość ta jest dostępna w każdej jednostce ZUS.

 

Wniosek US-7

Można również skorzystać z druku US-7 (dawniej ZZU), czyli wniosku o wydanie zaświadczenia/informacji z konta osoby ubezpieczonej. Wniosek można złożyć w każdym momencie, we właściwym dla miejsca zamieszkania oddziale zakładu. Pisemną odpowiedź odbieramy w placówce ZUS lub wnioskujemy o przesłanie pocztą na wskazany adres.

 

 

Czym jest PUE?

 

 

Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) to bezpłatne narzędzie, które ułatwia dostęp do usług świadczonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z PUE może skorzystać każda pełnoletnia osoba, jeśli założy konto i potwierdzi swoją tożsamość. Informacje o stanie konta ubezpieczonego możesz więc uzyskać bez wychodzenia z domu, za pomocą portalu.

Założenie profilu na PUE ZUS składa się z dwóch etapów:

Po pierwsze musisz zarejestrować się w PUE. Dokonujesz tego wypełniając formularz elektroniczny. Po wejściu na stronę ZUS klikasz odnośnik po prawej stronie na niebieskim tle – „Nie masz konta w PUE? Zarejestruj się”. Następnie postępujesz zgodnie z instrukcją.

Drugim etapem jest potwierdzenie tożsamości. Możesz to zrobić osobiście w jednostce ZUS lub elektronicznie.

Osobiście potwierdzasz tożsamość jedną wizytą w oddziale. Wystarczy mieć ze sobą dowód osobisty.

Elektronicznie możesz potwierdzić tożsamość jeśli posiadasz podpis elektroniczny. Podpisem elektronicznym jest płatny certyfikat kwalifikowany lub bezpłatny profil zaufany. Profil zaufany pozwala na załatwianie spraw urzędowych online, o czym więcej tutaj.

Jeśli masz konto w banku który zawarł z ZUS porozumienie, do rejestracji konta możesz wykorzystać serwis bankowości elektronicznej.

 

 

Jakie informacje możesz sprawdzić?

 

Po zalogowaniu się do portalu PUE pojawia się okno z menu podzielonym tematycznie na zakładki. W profilu ubezpieczonego, w zakładce ubezpieczenia i płatnicy możesz sprawdzić czy jesteś zgłoszony do ubezpieczeń. W zakładce dane o ubezpieczeniu zdrowotnym możesz sprawdzić przynależność do NFZ oraz dane o członkach rodziny zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego.

Znajdziesz tu również informacje o wystawionych zwolnieniach lekarskich,  przyznanych świadczeniach, ich wysokości i planowanej dacie wypłaty. Za pomocą portalu możesz także zamówić dane archiwalne  – czyli informacje o historii Twojego ubezpieczenia dostępne od 1 stycznia 1999 r.

Za pomocą portalu masz więc możliwość łatwo sprawdzić czy pracodawca zgłosił Cię do ubezpieczeń, kiedy to zrobił i czy opłaca za Ciebie składki. Dostępne jest tu również składanie wniosków online i otrzymywanie odpowiedzi,  a także umawianie się na wizyty w oddziale zakładu. Za pomocą portalu możliwe jest również złożenie wniosku w programie Rodzina 500+.

 

 

Zachęcam do korzystania z platformy PUE ZUS. Warto. Osobiście posiadam aktywne konto na portalu i potwierdzam, że jest ono przydatnym narzędziem w wielu kwestiach. W ramach oszczędności czasu i nerwów możesz załatwić większość spraw związanych z ZUSem online. Platforma jest też dużym ułatwieniem dla przedsiębiorców. Dostępny tu e-płatnik umożliwia przesyłanie dokumentów rozliczeniowych podpisywanych za pomocą bezpłatnego profilu zaufanego. Założenie konta dla przedsiębiorców będzie konieczne ze względu na planowane od 1 grudnia 2018  wprowadzenie wyłącznych e-zwolnień lekarskich.

 

 

 

Masz pytania w tym temacie? Potrzebujesz więcej informacji lub pomocy w sporządzeniu wniosku?   

Napisz!  Formularz kontaktowy  lub mail: info@argumente.pl 

 

 

Uważasz, że informacje są przydatne? Polub lub udostępnij wpis!

To może Cię zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *